- This event has passed.
Budō – Prezentacje japońskich sztuk walki i dyskusja
29 kwietnia 2023 @ 15:30 - 18:30
Prezentacja budō to okazja do spotkania z ludźmi, dla których japońskie sztuki walki stały się sposobem na życie. Przedstawiciele judo, karate kyokushin, kendo, Iaido, aikido, zaprezentują trening, który jest podstawą praktyki w sekcjach dla dorosłych. Będziemy mieli także okazję zobaczyć praktykę, która jest elementem treningu sztuk walki w pracy z dziećmi. Edukacja poprzez ruch, działanie, konfrontację, jest wspaniałym narzędziem do kształtowania charakteru, budowania samooceny, poczucia własnej wartości oraz umiejętności funkcjonowania w grupie. Relacja mistrz–uczeń, w swej intensywności, może być porównywana do relacji rodzic–dziecko. W czasach zanikających autorytetów i erozji ról społecznych, świat sztuk walki zawiera w sobie wszystko, co potrzebne, aby kształtować młodego człowieka jako silną i świadomą jednostkę.
Zapraszamy do spotkania z tym fascynującym światem i przyjrzenia się temu, jak tradycyjne japońskie praktyki przyjęły się na polskim gruncie i jaka korzyść dla nas płynie z czerpania wiedzy z tego świata. Na zakończenie dnia prezentacji, odbędzie się panel, w którym wezmą udział przedstawiciele poszczególnych dyscyplin: Paweł Czaplicki (judo), Wiesław Biel (kendo), Mirella Stern (Iaido), Jacek Lamot (karate kyokushin), Piotr Masztalerz (aikido) i Andrzej Zarzycki (karate shotokan). Tematem spotkania będzie pytanie: Po co nam sztuki walki w dzisiejszym świecie? Rozmowę poprowadzi Przemysław Błaszczak.
Piotr Masztalerz shidōin 6 dan, jest głównym instruktorem Wrocław Aikikai. Rozpoczął trening w 1988 roku pod okiem shihana D. Brunnera. W 1999 roku ćwiczył u shihana Minoru Kanetsuki w Londynie. Przez rok był uchideshi u shihana T. K. Chiby w San Diego w Stanach Zjednoczonych. Prowadził zajęcia na Politechnice Wrocławskiej (od 2003) oraz Uniwersytecie Wrocławskim (2003–2004) i Zespole Szkół Akademickich we Wrocławiu (od 2015). Od 2007 roku współpracuje z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, od 2016 roku otacza opieką merytoryczną badania prowadzone przez Studio Kokyu. Prowadzi zajęcia i szkolenia w Polsce i za granicą (m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Kenii, Chile, Rosji, Stanach Zjednoczonych). Autor książki „Królestwo kurzu” (2018).
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.